top of page

Ontdek de kracht van meertaligheid

Maak kennis met Jungle the Bungle, onze nieuwe partner binnen Heel Den Haag Leest. Hier werken Carolina en Amber dagelijks aan het versterken van de taalvaardigheid én het leesplezier door kinderen spelenderwijs een nieuwe taal aan te leren. Spaans, Engels, Nederlands, bij Jungle the Bungle maakt het niet uit welke taal je spreekt. Zij helpen je aan een steeds grotere woordenschat.

Wat een tweede taal zo nuttig maakt

Waar men vroeger dacht dat het verwarrend zou zijn voor kinderen om een tweede taal te leren, bewijzen onderzoeken inmiddels het tegendeel. Zo vertellen Carolina en Amber dat:

  • Meertaligheid kinderen en volwassenen helpt om zich beter te concentreren.

  • De verbindingen tussen de linker- en rechterhersenhelft worden versterkt door de verschillende manieren waarop het brein wordt aangesproken.

  • Kinderen die meertalig zijn opgevoed gemakkelijker in alternatieven en oplossingen denken.

  • Meertaligheid het begrip voor andere culturen vergroot.

  • Meertaligheid mensen gemiddeld vijf jaar langer beschermd tegen dementie.

 

Hoe werkt het leren van een tweede taal?

Al vanaf ongeveer 20 weken kunnen baby’s in de baarmoeder klanken onderscheiden. Zodra zij geboren zijn, maken ze gebruik van deze klanken en huilen ze in het ritme van hun moedertaal. Ook het leren van een tweede taal gaat voor kinderen tot acht jaar relatief gemakkelijk.

 

Ik kom zelf uit een tweetalig gezin en geef deze talen ook door aan mijn eigen kinderen.” vertelt Carolina. “Taal is een stuk identiteit. Iets dat je wereld rijker en groter maakt.”

 

“Vooral de manier waarop je talen aanbiedt is belangrijk” vult Amber aan. “Zorg voor structuur en laat bijvoorbeeld beide ouders een andere taal tegen de kinderen spreken. Zo wordt het voor kinderen heel normaal om in verschillende talen te communiceren, passend bij de persoon en de situatie op dat moment.”



Tips voor meertaligheid op locatie

Als tip om meertaligheid een plek te geven binnen een school of opvanglocatie zeggen Carolina en Amber: “Geef kinderen vooral de ruimte om hun eigen taal te spreken en erover te vertellen. Dit kun je op verschillende manieren doen.”

 

Enkele voorbeelden zijn:

  • Wie spreekt welke taal?

    Vraag naar de talen die in de klas worden gesproken en laat kinderen over hun taal/talen vertellen. Hoe hebben ze deze taal geleerd? Wat weten ze over het land waar deze taal vandaan komt?

  • In welke talen kunnen de kinderen tellen?

    Alhoewel kinderen niet altijd een volledige woordenschat hebben in een andere taal kunnen zij wellicht wel in verschillende talen tellen. Door dit met elkaar te doen wordt het begrip voor andere talen sterker, leren kinderen elkaars talen kennen en wordt de woordenschat opnieuw vergroot.

  • Welke woorden leerden kinderen tijdens de vakantie?

    Zijn de kinderen net op vakantie geweest? Vraag hen dan welke woorden zij hebben geleerd. Wat kunnen ze in de nieuwe taal zeggen of vertellen?

 



Jungle the Bungle, de nieuwe partner van Heel Den Haag Leest

Met boeken, liedjes en een app, worden kinderen door Jungle the Bungle uitgedaagd om spelenderwijs nieuwe talen te ontdekken. Zij maken kennis met karakters als Monito de aap, Lowy de leeuw en Zazy de Zebra. Karakters waarin kinderen zichzelf en hun talenten kunnen herkennen. Vrolijke en kleurrijke dieren die inspelen op hun verwondering en hen stimuleren om steeds meer te ontdekken.

 

“Wij zijn partner geworden van Heel Den Haag Leest omdat de missie heel erg raakt aan de onze. Niet iedereen heeft dezelfde kansen om hun taalvaardigheid te ontwikkelen, door als partners op te staan kunnen we dit veranderen. Met taal als gemeenschappelijke deler, kunnen we onze krachten bundelen en lezen (in welke taal dan ook) voor iedereen toegankelijk maken.” vertelt Carolina.

 

Wil je meer weten over Jungle the Bungle? Lees dan verder op hun website of maak kennis met Carolina en Amber tijdens de volgende inspiratiebijeenkomst op 7 november 2024. Op deze bijeenkomst zullen zij een workshop over meertaligheid geven.

bottom of page