top of page

Leesmotivatie op Kindcentrum Speleon

Hoe motiveer je kinderen om te lezen? En hoe zorg je ervoor dat zij uit zichzelf een boek oppakken? Met deze vragen ging Emin, gedreven leraar bij Kindcentrum Speleon, aan de slag. Hij ontwikkelde een bibliotheek op locatie die binnen een jaar na de realisatie al een groot succes bleek te zijn. Hoe deed hij dit? En wat kunnen andere scholen en kinderdagverblijven hiervan leren? Meester Emin geeft tips!

1. Zorg voor een aantrekkelijk boekenaanbod

De eerste stap in het realiseren van de bibliotheek was het verzamelen en beoordelen van alle boeken op de school. Op dat moment waren dit zo’n 400 á 500 stuks. Sommige hiervan werden nog altijd met veel plezier gelezen, andere waren kapot of verouderd. “Door alleen te bewaren wat nog goed was ontstond er overzicht. Er kwam ruimte voor nieuwe boeken, om een passend boekenaanbod vorm te geven” vertelt meester Emin.

 

“Met de bibliotheek wilde ik een ruimte maken die voor iedereen toegankelijk is. Een ruimte die de leraren, de leerlingen en de kinderen op de buitenschoolse opvang van 2Samen inspireert om te gaan lezen. Via Pinterest deed ik ideeën op en zo maakte ik boekenkasten in verschillende kleuren met een krijtbord erboven voor tekeningen rond bepaalde thema’s. Iedere kleur boekenkast staat voor een leeftijdscategorie wat het de kinderen heel makkelijk maakt om een passend boek te vinden. Daarnaast hebben we alle boeken gelabeld. Ze zijn onderverdeeld in genres en op alfabetische volgorde gesorteerd, net als bij de reguliere bibliotheek.”

 

Ieder jaar wordt het boekenaanbod opnieuw bekeken. De minst populaire boeken worden verkocht en maken plaats voor nieuwe titels. Zo blijft de Speleon bibliotheek altijd up-to-date.

 

2. Maak de boekenkeuze zo makkelijk mogelijk

Inmiddels telt de bibliotheek ruim 3.000 boeken. Om het overzicht te bewaren zijn alle boeken gescand in de Lees app van Onderwijs in Beeld. Deze app, dat tevens een leerlingvolgsysteem is, stelt leerlingen én leraren in staat om de juiste boeken te vinden.

 

Iedere leerling heeft een eigen profiel, waar zij via een boekenlegger met QR-code in kunnen. Hier zien ze wat ze al gelezen hebben en krijgen ze boekensuggesties die passen bij hun interesses en leesgedrag. Vervolgens zien ze in één oogopslag of de boeken beschikbaar of uitgeleend zijn en waar ze deze titels kunnen vinden.

 

3. Zorg voor een vast en uitdagend leesprogramma

Stillezen is heilig bij ons” vertelt meester Emin. Alle leerlingen én leraren lezen 4x per week 20 minuten in de klas of in de bibliotheek.

 

Door de leesmomenten te koppelen aan actualiteiten raken de leerlingen extra gemotiveerd. Denk aan stillezen met behulp van zaklampen rond de donkere kerstperiode, voorleeswedstrijden in de klas tijdens de Nationale Voorleesdagen en een leesmeterchallenge tijdens de Kinderboekenweek.

 

Daarnaast worden de leerlingen geïnspireerd via de leesclub van Speleon TV, wordt er een schrijver van de maand genomineerd en mogen de leerlingen zelf leestips geven via het daarvoor bestemde prikbord in de bibliotheek.

 

4. Breng verhalen tot leven

Door dagelijks voor te lezen tijdens het fruitmoment op school, komen boeken voor de kinderen tot leven. Ook het voorlezen met de unieke Kamishibai zorgt voor veel plezier in de klas. Daarbij organiseren de leraren op Kindcentrum Speleon eens in de twee weken een boekpromotie van een door hen gekozen boek. Zo maken de leerlingen kennis met nieuwe schrijvers en verhalen.

 

Andere manieren om verhalen tot leven te wekken zijn het uitnodigen van de schoolschrijver of het organiseren van een boekendate. Leerlingen praten onderling, met leraren en auteurs over boeken en verhalen. Zo ontstaan er nieuwe perspectieven en komen zij misschien wel hun volgende favoriete boek op het spoor.

 

5. Faciliteer eigenaarschap en begeleiding

“Voor de leerlingen is eigenaarschap heel belangrijk”, zegt meester Emin. Zij gaan zelf naar de bibliotheek, kiezen hun eigen boeken uit en scannen ze in op hun account. Uiteraard worden ze hier ook in geholpen en zijn er altijd leraren die hen kunnen ondersteunen bij de juiste boekenkeuze. Blijkt een boek toch niet te passen? Dan mogen de leerlingen stoppen met lezen en een nieuw boek uitkiezen. Zo blijft de boekenkeuze iets waarin leraren weliswaar sturen, maar de leerlingen de regie houden.

 

6. De bibliotheek als multifunctionele en gemeenschappelijke ruimte

In de bibliotheek van Kindcentrum Speleon worden vergaderingen gehouden, activiteiten georganiseerd en natuurlijk heel veel boeken geleend en gelezen. In het ontwerp is er dan ook rekening gehouden met inspirerende factoren om de ruimte aantrekkelijk te maken voor leerlingen, leraren en de kinderen op de buitenschoolse opvang (verzorgd door Kinderopvang 2Samen). “Voor mij is het heel belangrijk dat dit een plek is waar mensen graag verblijven. Dat de bibliotheek niet afhankelijk is van het enthousiasme van één persoon, maar door zowel leraren als ouders gedragen en onderhouden wordt” sluit meester Emin af.

 

Kindcentrum Speleon

Op deze inspirerende plek staan spelen, leren en ontwikkelen centraal. Hier verblijven de basisschool Speleon, de peuteropvang van Jong Leren en Kinderopvang 2Samen onder één dak. De 170 leerlingen op deze locatie worden klaargestoomd voor een leven lang leren. Wij zijn er trots op dat zowel Kinderopvang 2Samen als Kindcentrum Speleon, met deze fantastische leesaanpak, partner zijn van Heel Den Haag Leest!

bottom of page