De Haagse Leest, dé leescampagne van de Haagse Hogeschool
Als partner van Heel Den Haag Leest zet ook De Haagse Hogeschool zich dagelijks in voor leesbevordering en het vergroten van het leesplezier. Om hier meer bekendheid aan te geven startte de school dit jaar met een leescampagne genaamd De Haagse Leest. Aftrap van dit campagnejaar was een leesfestival van drie dagen in het Atrium van de school.
Kennismaking met De Haagse Leest
Om studenten kennis te laten maken met de campagne, werden zij uitgenodigd om op zoek te gaan naar de mooiste verhalen. Dit konden zij doen door nieuwe boeken te ontdekken of plaats te nemen in de verhalentent, waar verhalenvertellers hen meenamen door de mooiste verhaallandschappen. Pop-up dichter Sjaak Kroes was met zijn unieke bakfiets aanwezig om midden in het atrium, gedichten op maat voor de studenten te schrijven. Zelf gingen zij ook aan de slag met een persoonlijk verhaal, waarin zin voor zin talen werden gemengd en betekenissen samenkwamen.
Blind date met een boek
Via ingepakte boeken worden studenten uitgedaagd om op ‘blind date’ te gaan met een boek. Aan de buitenkant is slechts het genre zichtbaar, de uitnodiging is aan de student om het pakketje te openen en zowel de titel als de auteur te ontdekken. Na het lezen van het boek wordt hen gevraagd een review te schrijven die geplaatst wordt op de interne website van De Haagse Leest. Een mooie manier om nieuwe titels te ontdekken en medestudenten of docenten te inspireren in hun boekenkeuze.
De Boekenclub: inspirerende leessessies met studenten
Na de start van de boekenclub met Het Smelt van Lize Spit, is ook de tweede boekenclub een groot succes. Zo’n 25 studenten lezen op dit moment het boek Alles wat er was van Hannah Bervoets. Op vaste momenten komen de studenten samen om de verhaallijn en hun bevindingen te bespreken. Tijdens de laatste bijeenkomst is ook de auteur aanwezig om met hen in gesprek te gaan. Juist deze kans om met medestudenten én de auteur in gesprek te gaan, spreekt veel studenten aan. Het verrijkt hun kijk op het verhaal en zet ze aan het denken over verschillende interpretaties en perspectieven.
Interne website De Haagse Leest
Om studenten blijvend te inspireren is voor de campagne een eigen website opgericht. Hier treffen studenten niet alleen bovenstaande informatie, maar ook boekentips, externe evenementen rond lezen en literatuur en alle activiteiten die gedurende het campagnejaar nog op De Haagse Hogeschool worden georganiseerd. Zo blijft iedereen op de hoogte en hebben studenten wanneer ze maar willen leesinspiratie bij de hand.
Plan van aanpak
Naast het ondertekenen van ons manifest schrijft iedere partner van Heel Den Haag Leest een plan van aanpak. Dit plan vormt de leidraad in het versterken van de taalvaardigheid en het leesplezier vanuit deze organisatie. Onderdeel van dit plan is voor De Haagse Hogeschool het campagnejaar met bijbehorende website. Tijdens de campagne maken zij ook de activiteiten die hun eigen Taalteam organiseert extra zichtbaar. De Haagse Hogeschool blijft zich de rest van het schooljaar inzetten voor leesbevordering.
Samenwerken of partner worden?
Raak jij geïnspireerd door de aanpak van De Haagse Hogeschool en wil je hier meer over weten? Of wil je partner worden van Heel Den Haag Leest? Neem dan contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over leesbevordering en het vergroten van het leesplezier in onze stad!